راهنمای انتخاب کره گیر خانگی مناسب

فواید کره

لبنیات یکی از مهمترین گروه های غذایی برای سلامت بدن بوده و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی بدن را تامین می کند. کره یکی از اعضای خوشمزه خانواده لبنیات است که علاوه بر اینکه به عنوان یک صبحانه خوشمزه به همراه عسل، مربا و انواع شیره‌ها قابل استفاده است، مصارف دیگری از جمله سرخ کردن مواد غذایی و طعم دار کردن پلو و آش ها را دارد.

اما همه این مزایا تنها در صورتی وجود دارد که از کره اصل و ارگانیک استفاده شود. بسیاری از کره‌های موجود در بازار حاوی مقادیر زیادی از روغن های دیگر است که با آن مخلوط شده و در واقع خلوص نداشته و طعم مطبوع و واقعی کره را ندارند. علاوه بر این استفاده از روغن های صنعتی موجب بروز عوارض جسمی و تهدید سلامتی می‌شود.

کره خانگی

تهیه کره در خانه

کره اصیل و سنتی از ماست تهیه شده و در واقع چربی ماست از آن جدا شده و حاصل آن کره و دوغ است. مطمئن ترین راه داشتن کره اصل تهیه آن در خانه است. با داشتن یک کره‌گیر مناسب در خانه می‌توان علاوه بر تهیه کره واقعی در خانه، با آغاز فصل گرما می‌توانید از دوغ خوشمزه و خانگی که محصول دیگر این دستگاه است بهره‌مند شوید. اما انواع و اقسام کره‌گیرها با حجم‌ها و ویژگیهای مختلف در بازار موجود است که ما را در انتخاب دچار سردرگمی می کند. برای انتخاب یک کره‌گیر مناسب و بهینه باید یک سری ویژگی‌های آن را مدنظر قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا ویژگیهای یک کره گیر مناسب را با هم بررسی کنیم.

ویژگی‌های یک کره‌گیر (مشک برقی) خانگی مناسب

۱− حجم و جنس مخزن کره گیر

معمولا کره‌گیرها موجود در بازار از ۵ لیتر تا حجم های بالاتر و تا ۶۰ لیتر نیز موجودند. آنچه که مسلم است حجم های بالا برای کارگاه های لبنیاتی و تولیدی ها مناسب بوده و کاربرد خانگی ندارند اما حجم های پایین تر یعنی ۵ تا ۷ لیتر مناسب ترین حجم برای کاربرد خانگی و استفاده در آشپزخانه است. یک کره گیر خوب باید طوری طراحی شود که لازم نباشد که حتما کل حجم آن استفاده شود اگر یک کره گیر ۷ لیتری امکان کارکرد با حجم ۵ لیتر را نیز داشته باشد انتخاب مناسب تری نسبت به کره گیر ۵ لیتری است زیرا در مواقع لازم می توان بسته به نیاز از حجم ۵ تا ۷ لیتر دوغ و به تناسب آن کره تهیه کرد.

نکته دیگر در مورد مخزن کره گیر جنس آن است امروزه جنس مخزن اغلب کره گیرها از استیل یا آلومینیوم است. استیل جنس مناسب و مستحکمی است اما وزن زیادی داشته و قیمت بالایی دارد و اغلب برای ساخت کره گیرهای با حجم بالا استفاده می شود. اما برای ساخت کره گیرهای خانگی اغلب از جنس آلومینیوم که ارزان تر بوده و وزن کمتری دارد استفاده می شود. با توجه به اینکه برای کره گیری زمان کمی لازم است و همچنین مخلوط ماست و آب داغ و یا بسیار سرد نیست. بنابراین تماس آن با ظروف فلزی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. باید این نکته را اضافه کرد که ظروف آلومینیومی آبکاری شده از کیفیت بهتری برخوردار بوده و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند که باید در تهیه کره‌گیر به این نکته نیز توجه شود.

۲− موتور بهینه، قوی و کم مصرف

الکتروموتور مهم ترین بخش کره‌گیر است که در واقع نیروی لازم برای هم زدن و جداسازی کره را فراهم می‌کند. توان موتور باید به اندازه‌ای باشد که چرخش لازم و کافی را در مخلوط ایجاد کرده و در عین حال مصرف برق پایینی داشته باشد. امروزه برخی از موتورها با سیم پیچ آلومینیومی ساخته می شوند که توان کم و مصرف برق بالایی دارند و قیمت آنها نیز کمتر است. اما موتورهایی که دارای سیم پیچ مسی هستند توان بالایی داشته و مصرف برق کمتری دارند اما قیمت آنها بیشتر است. نکته دیگر در مورد موتور کره گیر سزعت چرخش و زمان کره گیری آن است که باید بهینه باشد، این مورد به طراح دستگاه بستگی دارد. موتورهایی که در زمان کمتری کره را استخراج می کنند علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق، در مواردی که عجله داشته و یا زمان کمی برای تهیه کره و دوغ دارید بسیار کاربردی و مناسب هستند. ناگفته پیداست که در مورد موتور کره گیر کم صدا بودن و لرزش پایین هم امتیاز محسوب می شود.

یک موتور خوب باید سرویس و نگهداری ساده ای داشته باشد و نیاز به مواردی از جمله روغنکاری نداشته باشد و زیرا روغنکاری موتور علاوه بر خطر برق گرفتگی ممکن است موجه مخلوط شده روغن با کره و دوغ شود که از نظر بهداشتی و سلامتی مضر است.

کره ارگانیک

۳− تعادل بین قیمت و کیفیت،‌ و ضمانت

مسلما برای داشتن یک کالای با کیفیت تر باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. اما باید ان نکته را مدنظر داشته باشید که باید در ازای پرداخت هزینه بیشتر کالای با کیفیتی دریافت کنید. معمولا در هنگام خرید کالا در مورد ضمانت آن سوال پرسیده می شد و همه ما به دنبال کالای دارای ضمانت می گردیم تا خیالمان از جانب سالم بودن و کارکرد داستگاه راحت باشد. اما باید به این نکته توجه شود که معمولا ضمانت شامل مواردی که در اثر استفاده ناصحیح از دستگاه باشد نمی شود و بهتر است با نگهداری صحیح و سرویس مناسب عمر مفید دستگاه را بیشتر کنیم.

انتخاب کره گیر خانگی مناسب

با توجه به نکانی که در بالا گفته شد به طور خلاصه کره گیر خانگی مناسب باید دارای ویژگیهای زیر باشد:

  • جنس مخزن ترجیحا از آلومینیوم آبکاری شده باشد
  • حجم ۷ لیتر مناسب استفاده خانگی می باشد
  • موتور کره گیر بهینه، کم مصرف و قوی باشد
  • قیمت مناسب و متناسب با کیفیت باشد
  • نگهداری و سرویس آن آسان باشد (بدون نیاز به روغنکاری)

کره گیرهای تکسا تمام ویژگیهای فوق را داراست و می تواند انتخاب مناسبی برای کاربردهای خانگی و مزارع و باغ ها باشد. علاوه بر آن دارای قیمت بسیار مناسب و ارسال رایگان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *